Data v portálu občana nemusí být aktuální z důvodu chyby v návazném systému pro platby. Na odstranění chyby pracujeme.

Potřebuji vyřídit

Zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně

Formuláře:

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně 

4. Základní informace k životní situaci

Právní úprava týkající se provozoven je uvedena v § 17 živnostenského zákona.

Provozovnou se pro účely živnostenského zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována. Za provozovnu se považuje i automat nebo obdobné zařízení sloužící k prodeji zboží nebo poskytování služeb (dále jen "automat") a mobilní provozovna. Mobilní provozovna je provozovna, která je přemístitelná a není umístěna na jednom místě po dobu delší než tři měsíce.

 

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Podnikatel, případně osoba oprávněná ho zastupovat např. na základě plné moci.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podnikatel je povinen zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně oznámit předem živnostenskému úřadu; to neplatí pro zahájení provozování živnosti v provozovně, která je uvedena v ohlášení živnosti nebo v žádosti o koncesi a pro automaty a mobilní provozovny. V oznámení podnikatel uvede:

a) obchodní firmu nebo název nebo jméno a příjmení,

 b) identifikační číslo osoby,

 c) adresu provozovny, popřípadě její umístění a předmět podnikání v této provozovně, u živnosti volné obor činnosti,

 d) datum zahájení (ukončení) provozování živnosti v provozovně.

Živnostenský úřad, který obdrží oznámení podle odstavce 3, přidělí provozovně identifikační číslo provozovny poskytnuté správcem základního registru osob, nebylo-li již přiděleno, provede zápis provozovny do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele.

Podle § 31 odst. 16 živnostenského zákona je podnikatel povinen nejpozději ke dni ukončení činnosti v provozovně oznámit živnostenskému úřadu, na jaké adrese lze vypořádat jeho případné závazky. Podnikatel je povinen ohlásit i každou změnu této adresy po dobu 4 let ode dne ukončení činnosti v provozovně. Adresou pro vypořádání závazků nemůže být adresa bydliště podnikatele, jedná-li se o adresu sídla ohlašovny, zvláštní matriky nebo adresu sídla správního orgánu; to neplatí, pokud podnikatel prokáže právní důvod pro užívání prostor na těchto adresách.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podnikatel oznámí zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně živnostenskému úřadu. Podání lze učinit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

 

8. Na které instituci životní situace řešit

Oznámení lze podat u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu na území ČR, a to osobně, elektronicky (s uznávaným elektronickým podpisem nebo do datové schránky úřadu), případně poštou.

 

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Pracoviště Obecního živnostenského úřadu v Kladně se nachází na nám. 17. listopadu 2840, v budově „B“, oznámení lze učinit na oddělení registrace.

Úřední hodiny Magistrátu města Kladna.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Při oznámení provozovny se nepředkládají žádné doklady.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Podání vůči živnostenským úřadům se předkládají na tiskopisech vydaných Ministerstvem průmyslu a obchodu pod názvem Jednotný registrační formulář (JRF). Podnikatel si zvolí formuláře dle okolností konkrétního případu a rozsahu podání. Formuláře JRF  jsou volně dostupné na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz.

Pro oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně se zvolí Změnový list.

Pokud podnikatel vyřizuje svou záležitost u živnostenského úřadu osobně, není třeba JRF vyplňovat předem. Formulář elektronicky zpracuje pracovník živnostenského úřadu a podnikatel ho následně pouze podepíše.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Úkon není zpoplatněn.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Za předpokladu splnění zákonem stanovených podmínek živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku bez zbytečných odkladů a podnikatele o této skutečnosti vyrozumí.

 

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

Nejsou.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou požadovány.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Elektronické podání lze vytvořit pomocí 2 verzí aplikace JRF, které jsou podnikatelské veřejnosti k dispozici zdarma ke stažení na internetové stránce www.rzp.cz – sloupec „Elektronické podání“. Po stažení a úspěšném nainstalování aplikace JRF na svém počítači může podávající vytvořit EPO a odeslat podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu Živnostenského rejstříku nebo do datové schránky úřadu. Podávající má také možnost si z aplikace vyplněný formulář vytisknout.

 

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 

18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Zjistí-li živnostenský úřad, že zápis do živnostenského rejstříku byl proveden chybně, chybu neprodleně opraví z vlastního či jiného podnětu. 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Porušení povinností stanovených živnostenským zákonem podléhá sankci ve formě pokuty uvedené v § 61 až 63 živnostenského zákona. V případech stanovených § 58 živnostenského zákona může být živnostenské oprávnění pozastaveno nebo zrušeno, příp. může být rozhodnuto o pozastavení provozování živnosti v provozovně.

 

21. Nejčastější dotazy

--- Neuvedeno ---

22. Další informace

Živnostenské úřady mají také funkci Centrálního registračního místa (CRM), u kterého je možné učinit vybraná podání vůči orgánu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně, správci daně a Úřadu práce ČR. K tomu více viz § 45a a 45b živnostenského zákona.

Platné znění živnostenského zákona (č. 455/1991 Sb.) a nařízení vlády o obsahových náplních jednotlivých živností (č. 278/2008) jsou k dispozici na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz.

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Podrobné informace včetně popisu životních situací, které se týkají (nejen) vstupu do podnikání, jsou zveřejněné na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu http://www.mpo.cz . 

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Magistrát města Kladna, odbor živnostenský

26. Kontaktní osoba

Ing. Iveta Herinková

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

31. 7. 2020

28. Popis byl naposledy aktualizován

5. 8. 2020

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...