Formuláře:
1. Identifikační číslo
--- Neuvedeno ---
2. Kód
--- Neuvedeno ---
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami nebo o jeho změnu
4. Základní informace k životní situaci
Povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami je jedním ze základních institutů vodního práva. Bez tohoto povolení nelze s povrchovými ani podzemními vodami nakládat.
Jde-li o povrchové vody je povolení třeba k:
- jejich odběru,
- jejich vzdouvání a akumulaci,
- využívání jejich energetického potenciálu,
- k užívání těchto vod pro chov ryb nebo vodní drůbeže, popřípadě jiných vodních živočichů, za účelem podnikání,
- k jinému nakládání s nimi.
Jde-li o podzemní vody je povolení třeba k:
- jejich odběru,
- jejich akumulaci,
- jejich čerpání za účelem snižování hladiny,
- umělému obohacování podzemních zdrojů vod povrchovou vodou,
- jinému nakládání s nimi.
Kdy není povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami nutné?
Povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami není nutné v případě, že se jedná o obecné nakládání podle § 6 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jedná se např. o odběr povrchové vody pro vlastní potřebu, není-li k němu zapotřebí zvláštního technického zařízení, o zachycování povrchových vod jednoduchými zařízeními, o změny přirozeného odtoku povrchových vod za účelem ochrany staveb a pozemků před škodlivými vlivy těchto vod. Při obecném nakládání ale nesmí být nijak ohrožena jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, nesmí být narušováno přírodní prostředí, zhoršovány odtokové poměry, poškozovány břehy, vodní díla a zařízení, zařízení pro chov ryb a nesmí být porušována práva a právem chráněné zájmy jiných.
Povolení k nakládání s vodami dále není třeba v případech vyjmenovaných v § 8 odst. 3 vodního zákona.
- k čerpacím pokusům při provádění hydrogeologického průzkumu nebo při průzkumu vydatnosti zdrojů podzemních vod, pokud mají trvat méně než 14 dnů a odběr vody v této době nepřekročí 1 l/s,
- k odběrům povrchových a podzemních vod pro zjišťování a hodnocení stavu těchto vod (§ 21),
- k jednorázovému odběru povrchových nebo podzemních vod v případech záchranných prací při mimořádných událostech, požárech a jiných živelních pohromách,
- k nakládání s povrchovými vodami při cvičení a zásahu Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek požární ochrany, Policie České republiky nebo ozbrojených sil České republiky; toto nakládání musí být při cvičení předem projednáno s vodoprávním úřadem.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádat o povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami může každý, kdo je způsobilý k právním úkonům. Žadatel se může nechat v řízení zastupovat na základě plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
K žádosti se podle povahy druhu nakládání s vodami předkládají doklady dle vyhlášky 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu (viz bod 10). Žádost se podává na předepsaném formuláři (viz bod 11)
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Řízení je zahájeno dnem podání žádosti do podatelny Magistrátu města Kladna.
8. Na které instituci životní situace řešit
Magistrát města Kladna
odbor životního prostředí
Nám. Starosty Pavla 44
272 01 Kladno
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Magistrát města Kladna, odbor životního prostředí, budova D, oddělení vodního hospodářství, 1. patro, č. dveří 122
Vedoucí odboru životního prostředí
Ing. Radovan Víta, tel.: 312 604 371
Referenti oddělení vodního hospodářství:
Ing. Dana Synková, tel.: 312 604 388
Ing. Kateřina Kohlíčková, tel.: 312 604 381
Pavlína Pospíšilová, tel.: 312 604 385
Karel Sokol, DiS, tel.: 312 604 384
Úřední hodiny magistrátu:
pondělí 8:00 - 18:00 hod.
středa 8:00 - 18:00 hod.
čtvrtek 8:00 - 15:00 hod.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Spolu s žádostí se předkládají podle povahy druhu nakládání tyto doklady stanovené v § 2 vyhlášky č.432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu:
- situaci širších vztahů nakládání s vodami a jeho okolí, schematicky zakreslenou do mapového podkladu zpravidla v měřítku 1 : 10 000 až 1 : 50 000,
- rozhodnutí, stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů, týkající se dané věci, pokud to po žadateli vyžadují zvláštní právní předpisy,
- kopii katastrální mapy území, jehož se povolení týká, včetně zakreslení místa nakládání s vodami a v případě vzdouvání též s vyznačením rozsahu a délky vzdutí,
- kopii povolení stavby vodního díla a kolaudačního rozhodnutí nebo kolaudačního souhlasu, pokud požadované povolení k nakládání s vodami souvisí se stávajícím vodním dílem a v minulosti bylo vydáno jiným úřadem než vodoprávním úřadem dnes příslušným k vydání povolení k nakládání s vodami; ustanovení § 125 odst. 1 stavebního zákona není dotčeno,
- doklad o vlastnickém právu, nelze-li toto právo ověřit v katastru nemovitostí, nebo právu užívání vodního díla, pokud požadované povolení k nakládání s vodami souvisí se stávajícím vodním dílem,
- stanovisko správce povodí k požadovanému nakládání s vodami, včetně ověření orientační polohy místa nakládání s vodami v souřadnicích X, Y určených v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální2a) v návaznosti na evidenci vodních toků,
- vyjádření příslušného správce vodního toku k požadovanému nakládání s vodami, pokud se žádost o povolení týká tohoto vodního toku,
- doklad, jímž prokáže právo k pozemkům a stavbám vzdouváním vody dotčeným, nejedná-li se o vzdouvání vody ve vodním díle,
- vyjádření osoby s odbornou způsobilostí, pokud se žádost o povolení k nakládání s vodami týká podzemních vod a pokud vodoprávní úřad ve výjimečných případech nerozhodne podle § 9 odst. 1 vodního zákona jinak, které obsahuje
- základní údaje, včetně identifikace zadavatele a zpracovatele vyjádření, popřípadě zpracovatele příslušné projektové dokumentace,
- popisné údaje, včetně identifikace hydrogeologického rajonu, útvaru podzemních vod, popřípadě kolektoru, ve kterém se nachází podzemní vody, se kterými má být nakládáno,
- zhodnocení hydrogeologických charakteristik, včetně stanovení úrovně hladiny podzemních vod, mocnosti zvodnělé vrstvy směru proudění podzemních vod, se kterými má být nakládáno,
- zhodnocení míry rizika ovlivnění množství a jakosti zdrojů podzemních a povrchových vod nebo chráněných území vymezených zvláštními právními předpisy,
- zhodnocení využitelnosti zdroje podzemní vody jako potraviny, k výrobě pramenitých vod nebo k výrobě balených kojeneckých vod, včetně zhodnocení vydatnosti tohoto zdroje, jeho stability v rozsahu přirozených výkyvů v podmínkách poloprovozní hydrodynamické zkoušky, návrhu způsobů a míry využívání zdroje a posouzení rizik možného znečištění,
- návrh podmínek, za kterých může být povolení k nakládání s podzemními vodami vydáno, pokud může toto nakládání mít podstatný vliv na jakost a množství podzemních vod nebo chráněná území vymezená zvláštními právními předpisy,
- návrh minimální hladiny podzemních vod, pokud toto nakládání může mít za následek podstatné snížení hladiny podzemních vod,
- údaje o průtocích vody ve vodním toku (Q330 denní, Q355 denní, Q364 denní a Qa dlouhodobý průměrný), pokud se žádost o povolení týká vodního toku a požadované nakládání s vodami může mít za následek snížení průtoku vodního toku,
- výčet a druh chráněných území a ochranných pásem stanovených podle zvláštních právních předpisů, pokud by mohly být nakládáním s vodami dotčeny
., - doklady podle § 11o odst. 1 a 2, jedná-li se o nakládání s vodami za účelem chovu ryb nebo vodní drůbeže, popřípadě jiných vodních živočichů,
- prováděcí projekt sanačních prací, jedná-li se o nakládání s vodami podle § 8 odst. 1 písm. e) vodního zákona, který kromě technických a technologických postupů nutných k provedení sanačních prací obsahuje
- identifikaci objektů sloužících k čerpání a vypouštění znečištěných vod,
- identifikaci místa čerpání a vypouštění uvedením parcelního čísla pozemku či pozemků v místě čerpání a v místě vypouštění vod do vodního toku,
- určení polohy místa čerpání a místa vypouštění v souřadnicích X, Y označujících polohopisnou složku v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální,
- způsob měření množství čerpaných a vypouštěných vod,
- návrh místa odběru vzorků pro kontrolu jakosti vypouštěných vod.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami nebo o jeho změnu.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Řízení o povolení nakládání s vodami není zatíženo žádným správním poplatkem dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
Zpoplatněny jsou samotné odběry podzemních za podmínek stanovených vodním zákonem. Poplatek se neplatí za skutečný odběr z jednoho vodního zdroje menší nebo rovný 6000 m3 za kalendářní rok nebo menší nebo rovný 500 m3 ze měsíc.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Vodoprávní úřad rozhodne nejdéle do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců.
14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace
--- Neuvedeno ---
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
--- Neuvedeno ---
16. Elektronická služba, kterou lze využít
--- Neuvedeno ---
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu
18. Jaké jsou související předpisy
--- Neuvedeno ---
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem (zákon č. 500/2004 Sb.),
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti
V případě nedodržení povinností uloží vodoprávní úřad pokutu dle zákona 254/2001Sb., o vodách.
21. Nejčastější dotazy
--- Neuvedeno ---
22. Další informace
--- Neuvedeno ---
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
--- Neuvedeno ---
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
--- Neuvedeno ---
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Magistrát města Kladna
Odbor životního prostředí, oddělení státní správy v oblasti životního prostředí
26. Kontaktní osoba
Ing. Kateřina Kohlíčková
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 11. 2016
28. Popis byl naposledy aktualizován
1. 11. 2016
29. Datum konce platnosti popisu
“Nestanoveno“
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
--- Neuvedeno ---