Formuláře:
1. Identifikační číslo
--- Neuvedeno ---
2. Kód
--- Neuvedeno ---
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) a o stavební povolení ke studni nebo jinému vodnímu dílu potřebnému k takovému odběru.
4. Základní informace k životní situaci
Povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů by měl mít každý občan, který má u své nemovitosti studnu a odebírá z ní vodu pro pitné nebo jiné účely. Výjimku tvoří studny vybudované před rokem 1955 (tzv. historické studny), kterým bylo skrze právní fikci uděleno tzv. „hromadné povolení“.
Je třeba zdůraznit, že povolení k odběru podzemních vod nenahrazuje povolení vodní dílo (v tomto případě studnu) vybudovat. Ke zřízení takového vodního díla je nutné stavební povolení podle § 15 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Příslušným k jeho vydání je vodoprávní úřad (pověřený obecní úřad – Magistrát města Kladna, odbor životního prostředí).
Formulář k této žádosti použijí ti občané, kteří mají v úmyslu vybudovat novou studnu (popř. prohlubovat studnu stávající). Tento formulář byl zaveden po novelizaci vyhlášky č. 432/2001 Sb. o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu a spojuje žádost č. 2 a č. 6 a usnadňuje tím žadateli jednání se stavebním úřadem.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádat o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) a o stavební povolení ke studni nebo jinému vodnímu dílu potřebnému k takovému odběru může každá fyzická osoba, která je způsobilá k právním úkonům. Žadatel se může nechat v řízení zastupovat na základě plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
K žádosti se předkládají doklady dle vyhlášky 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu (viz bod 10). Žádost se podává na předepsaném formuláři (viz bod 11)
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Řízení je zahájeno dnem podání žádosti do podatelny Magistrátu města Kladna.
8. Na které instituci životní situace řešit
Magistrát města Kladna
odbor životního prostředí
Nám. Starosty Pavla 44
272 01 Kladno
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Magistrát města Kladna, odbor životního prostředí, budova D, oddělení vodního hospodářství, 1. patro, č. dv. 122
Vedoucí odboru životního prostředí
Ing. Radovan Víta, tel.: 312 604 371
Referenti oddělení vodního hospodářství:
Ing. Dana Synková, tel.: 312 604 388
Ing. Kateřina Kohlíčková, tel.: 312 604 381
Pavlína Pospíšilová, tel.: 312 604 385
Karel Sokol, DiS, tel.: 312 604 384
Úřední hodiny magistrátu:
pondělí 8:00 - 18:00 hod.
středa 8:00 - 18:00 hod.
čtvrtek 8:00 - 15:00 hod.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti stavebník přiloží doklady dle §110 stavebního zákona:
- doklady prokazující jeho vlastnické právo nebo právo založené smlouvou provést stavbu nebo opatření anebo právo odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo stavbě, pokud nelze tato práva ověřit v katastru nemovitostí dálkovým přístupem, a je-li stavebníkem společenství vlastníků jednotek, také smlouvu o výstavbě nebo rozhodnutí shromáždění vlastníků jednotek přijaté podle zvláštního právního předpisu (dále jen "doklad o právu"),
- projektovou dokumentaci zpracovanou projektantem, která obsahuje průvodní zprávu, souhrnnou technickou zprávu, situaci stavby, dokladovou část, zásady organizace výstavby a dokumentaci objektů,
- plán kontrolních prohlídek stavby a případně plán provedení kontroly spolehlivosti konstrukcí stavby z hlediska jejich budoucího využití zpracovaný nezávislým expertem na náklady stavebníka,
- závazná stanoviska, popřípadě rozhodnutí dotčených orgánů nebo jiné doklady vyžadované zvláštními právními předpisy,
- stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem.
Dále se předkládají tyto doklady stanovené v § 11f vyhlášky č.432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu:
- doklady, které se připojují k žádosti o stavební povolení podle jiného právního předpisu (viz výše)
- situaci širších vztahů místa odběru podzemní vody a jeho okolí, schematicky zakreslenou do mapového podkladu zpravidla v měřítku 1 : 10 000 až 1 : 50 000,
- kopii katastrální mapy území, jehož se povolení týká, včetně zakreslení místa odběru podzemní vody,
- vyjádření osoby s odbornou způsobilostí, pokud vodoprávní úřad ve výjimečných případech nerozhodne podle § 9 odst. 1 vodního zákona jinak, které obsahuje
- základní údaje, včetně identifikace zadavatele a zpracovatele vyjádření, popřípadě zpracovatele příslušné projektové dokumentace,
- popisné údaje, včetně identifikace hydrogeologického rajonu, útvaru podzemních vod, popřípadě kolektoru,ve kterém se nachází podzemní vody, se kterými má být nakládáno,
- zhodnocení hydrogeologických charakteristik, včetně stanovení úrovně hladiny podzemních vod, mocnosti zvodnělé vrstvy směru proudění podzemních vod, se kterými má být nakládáno,
- zhodnocení míry rizika ovlivnění množství zdrojů podzemních a povrchových vod nebo chráněných území vymezených zvláštními právními předpisy,
- návrh podmínek, za kterých může být povolení k odběru podzemních vod vydáno, pokud může tento odběr mít podstatný vliv na jakost a množství podzemních vod nebo chráněná území vymezená zvláštními právními předpisy,
- návrh minimální hladiny podzemních vod, pokud odběr může mít za následek podstatné snížení hladiny podzemních vod,
- rozhodnutí, stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů, týkající se dané věci, pokud to po žadateli vyžadují jiné právní předpisy,
- projektovou dokumentaci, která se v případě souvislosti povolovaného vodního díla s hraničními vodami předkládá v počtu stanoveném podle mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána,
- souhlas stavebního úřadu příslušného k vydání územního rozhodnutí, popřípadě vyjádření o souladu navrhované stavby se záměry územního plánování.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) a o stavební povolení ke studni nebo jinému vodnímu dílu potřebnému k takovému odběru
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Sazby poplatků za vydání stavebního povolení jsou stanoveny v položce 18 zákona č 634/2004 Sb., o správních poplatcích (dále jen zákon o správních poplatcích).
V bodě 1. písm. g), kde je stanoven poplatek za stavební povolení ke stavbě studny ve výši 300,- Kč
Samotné odběry jsou zpoplatněny v případě, že odebrané množství z jednoho vodního zdroje je vetší nebo rovné 6000 m3 za kalendářní rok nebo větší nebo rovné 500 m3 za měsíc. Odběry menší než výše uvedené množství zpoplatněny nejsou.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Vodoprávní úřad rozhodne nejdéle do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců.
14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace
--- Neuvedeno ---
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
--- Neuvedeno ---
16. Elektronická služba, kterou lze využít
--- Neuvedeno ---
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon 183/2006 Sb., o územním a stavebním řízení, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu.
18. Jaké jsou související předpisy
--- Neuvedeno ---
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem (zákon č. 500/2004 Sb.),
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti
V případě nedodržení povinností uloží vodoprávní úřad pokutu dle zákona 200/1990 Sb., o přestupcích.
21. Nejčastější dotazy
--- Neuvedeno ---
22. Další informace
--- Neuvedeno ---
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
--- Neuvedeno ---
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
--- Neuvedeno ---
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Magistrát města Kladna
Odbor životního prostředí, oddělení vodního hospodářství
26. Kontaktní osoba
Ing. Kateřina Kohlíčková
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1.11.2016
28. Popis byl naposledy aktualizován
1.11.2016
29. Datum konce platnosti popisu
“Nestanoveno“
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
--- Neuvedeno ---