Žádost o občanský průkaz

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Žádost o občanský průkaz   

4. Základní informace k životní situaci

Občanský průkaz je veřejná listina, kterou občan prokazuje své jméno, popřípadě jména, příjmení, podobu a státní občanství České republiky,  jakož i další údaje v ní zapsané podle tohoto zákona.

Občanský průkaz lze použít jako cestovní doklad k cestě do států Evropské unie.
Občanský průkaz je dále prostředkem umožňujícím uložení nebo užití dat potřebných pro elektronickou identifikaci a autentizaci držitele občanského průkazu nebo pro jiné elektronické úkony.

• občanský průkaz může mít i občan, jehož svéprávnost byla omezena
• občanský průkaz lze na žádost vydat i občanovi mladšímu 15 let nebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky. 

Od 2. srpna 2021 se vydávají strojově čitelné občanské průkazy s biometrickými údaji, kterými jsou zobrazení obličeje a u občanů starších 12 let otisky prstů, uložené v nosiči dat
• občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let,
• občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let,
• občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let a
• občanům starším 12 let, u kterých není možné dočasně pořídit otisky prstů rukou, s dobou platnosti na 1 rok.
 
Platnost občanského průkazu skončí


• uplynutím doby v něm uvedené,
• ohlášením jeho ztráty, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití,
• dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu,
• ohlášením ukončení trvalého pobytu na území České republiky, pozbytím státního občanství České republiky,
• úmrtím nebo dnem nabytí právní moci rozhodnutí o prohlášení za mrtvého,
• převzetím nového občanského průkazu,
• odevzdáním nalezeného občanského průkazu, pokud jeho platnost neskončila nahlášením jeho ztráty nebo odcizení

Platnost občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne

• ohlášení změny místa trvalého pobytu,
• nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména, popřípadě jmen, nebo příjmení,
• nabytí právní moci rozhodnutí o změně rodného čísla, je-li uvedeno v občanském průkazu, nebo změny pohlaví

Platnost občanského průkazu, v němž je uveden rodinný stav nebo údaj o registrovaném partnerství, skončí uplynutím 45 dnů ode dne
• uzavření manželství nebo vzniku registrovaného partnerství,
úmrtí manžela nebo partnera,
• nebo nabytí právní moci rozhodnutí o rozvodu manželství nebo zrušení registrovaného partnerství, zdánlivosti manželství nebo neexistenci registrovaného partnerství,

prohlášení manželství nebo registrovaného partnerství za neplatné, nebo
prohlášení manžela nebo partnera za mrtvého.

Občanské  průkazy (bez strojově čitelných údajů):
• s dobou platnosti na 5 měsíců z důvodu technické závady na zařízení zabezpečujícím jejich výrobu nebo v důsledku katastrofy či jiné mimořádné události,
• s dobou platnosti na 2 měsíce, jestliže o něj požádá občan do 2 měsíců ode dne nabytí českého státního občanství prohlášením nebo udělením. 

Lhůty pro vyřízení

občanský průkaz se vyhotoví do 30 dnů ode dne podání žádosti, anebo za správní poplatek ve zkrácené lhůtě, a to v pracovních dnech do 24 hodin, nebo do 5 pracovních dnů,
• dočasný občanský průkaz vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností do 5 pracovních dnů ode dne podání žádosti.

 

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

 

Občan, který žádá o vydání občanského průkazu, popřípadě osoba, která za něj podává žádost je povinna  prokázat svou totožnost.


Totožnost se prokazuje občanským průkazem nebo jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou, popřípadě jiným hodnověrným způsobem /originál rodného listu, případně jeho úředně ověřená kopie, platný CD, platný řidičský průkaz/.

Občan je povinen zažádat o občanský průkaz po dovršení 15 let, nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy dosáhl věku 15 let, pokud má trvalý pobyt na území České republiky a nemá občanský průkaz.

O vydání občanského průkazu žádá: 


• občan starší 15 let,
• za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče, nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
• za občana staršího 15 let, kterému byl jmenován opatrovník z důvodu, že mu jeho zdravotní stav působí obtíže při hájení jeho práv, žádá tento opatrovník, umožňuje-li to rozsah jeho působnosti,
• za občana staršího 18 let může o vydání občanského průkazu požádat rovněž člen domácnosti, jehož oprávnění zastupovat bylo schváleno příslušným orgánem veřejné moci.
 
Ohlášení ztráty nebo odcizení občanského průkazu


• držitel občanského průkazu je povinen ohlásit poškození, zničení, ztrátu, odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu:
• osobně
• prostřednictvím své datové schránky
• na adresu elektronické pošty příslušného správního orgánu /musí být opatřeno elektronickým podpisem/
• za držitele občanského průkazu může poškození, zničení, ztrátu, odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu ohlásit jeho zmocněnec, kterému držitel občanského průkazu udělil k tomuto účelu zvláštní plnou moc se svým úředně ověřeným podpisem
• Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen při převzetí občanského průkazu prokázat svou totožnost.

Občanský průkaz mohou převzít tyto osoby 


• občan starší 15 let,
• za občana mladšího 15 let zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče, nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
• za občana staršího 15 let, kterému byl jmenován opatrovník z důvodu, že mu jeho zdravotní stav působí obtíže při hájení jeho práv, přebírá občanský průkaz tento opatrovník, umožňuje-li to rozsah jeho působnosti,
• za občana staršího 15 let může občanský průkaz převzít člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno příslušným orgánem veřejné moci;
• zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem, nemůže-li se žadatel osobně dostavit k převzetí z důvodu omezení na osobní svobodě, z dlouhodobých zdravotních důvodů nebo z jiného závažného důvodu
• Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen při převzetí občanského průkazu odevzdat dosavadní občanský průkaz. Správní orgán příslušný k předání občanského průkazu odevzdaný občanský průkaz znehodnotí. Požádá-li o to žadatel, správní orgán mu znehodnocený občanský průkaz ponechá; to neplatí v případě padělaného nebo pozměněného občanského průkazu. Nepožádá-li žadatel o ponechání znehodnoceného občanského průkazu, správní orgán znehodnocený občanský průkaz zlikviduje.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podmínkou pro vyřízení žádosti o vydání občanského průkazu je předložení všech potřebných dokladů uvedených v bodě 10.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podáním žádosti o občanský průkaz a předložením všech potřebných dokumentů.

8. Na které instituci životní situace řešit

• Žádost o vydání občanského průkazu lze podat na obecním úřadě obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze, úřadě městské části určený Statutem hlavního města Prahy. V případě vydávání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě je vydávajícím orgánem rovněž Ministerstvo vnitra.
• Občan může ohlásit kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu ztrátu, odcizení, poškození, nebo zneužití dat v identifikačním certifikátu.
• Odcizení občanského průkazu může hlásit i na Policii České republiky.
• Ohlásit ztrátu nebo odcizení občanského průkazu může občan rovněž Ministerstvu vnitra v případě, že současně podává žádost o vydání občanského průkazu.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Magistrát města Kladna, odbor správní, oddělení občanských průkazů, Centrum správních agend se nachází na adrese:

 

náměstí Svobody 1960, 272 01 Kladno

Úřední hodiny Magistrátu města Kladna a jeho pracovišť. 

Telefonní kontakt:

vedoucí oddělení OOPCD    312 604 451

informace CSA                      312 604 606

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Vydání občanského průkazu pro občana mladšího 15 let:


• rodný list občana mladšího 15 let /originál nebo ověřenou kopii/ nebo platný cestovní doklad
• občanský průkaz zákonného zástupce

Vydání prvního občanského průkazu:
• rodný list /originál/ nebo platný cestovní doklad

Vydání občanského průkazu při skončení platnosti občanského průkazu
• stávající občanský průkaz
• v případě skončené platnosti občanského průkazu občan předkládá rodný list nebo jiný doklad potvrzující totožnost žadatele

Vydání občanského průkazu při změně údajů v občanském průkazu
• občanský průkaz a doklad o změně údajů /Potvrzení o změně trvalého pobytu/. 

Vydání občanského průkazu za ztracený, odcizený, poškozený, nebo zničený OP
• rodný list, nebo další doklady k prokázání totožnosti žadatele

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

K podání žádosti o vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem se nevyplňuje žádost, ani nepředkládá fotografie. Vše se pořizuje elektronicky na přepážce občanských průkazů.

Formuláře:

Ohlášení ztráty, odcizení občanského průkazu / k dispozici v přízemí -  informace CSA/

Žádost o vydání občanského průkazu bez strojově čitelných údajů /k dispozici v přízemí -  informace CSA/

Záznam o nálezu občanského průkazu / k dispozici v přízemí -  informace CSA/

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Nejčastější správní poplatky spojené s agendou občanských průkazů se vybírají při podání žádosti o občanský průkaz.


• správní poplatky v hotovosti se hradí na pokladně CSA v přízemí
• správní poplatky placené platební kartou lze zaplatit na přepážkách občanských průkazů

Správní poplatky za vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem pro občana mladšího 15 let

  • ve lhůtě do 30 dnů -                                                  100 Kč,
  • ve lhůtě do 5 pracovních dnů –                                 300 Kč,
  • ve lhůtě do 24 hodin v pracovních dnech –               500 Kč.

 

Správní poplatky za vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem pro občana staršího 15 let ve zkrácené lhůtě

  • ve lhůtě do 5 pracovních dnů –                                  500 Kč,
  • ve lhůtě do 24 hodin v pracovních dnech –               1000 Kč.

 

 

Přijetí žádosti o vydání dočasného občanského průkazu bezprostředně po nabytí státního občanství České republiky

  • občanům, kteří dosáhli věku 15 let –  200,- Kč
  • občanům mladším 15 let -                 100,- Kč

 

Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu občanu staršímu 15 let, který nemá trvalý pobyt na území České republiky -    200,- Kč

 

Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu za občanský průkaz poškozený, zničený, ztracený, odcizený, zneplatněný z důvodu nebezpečí zneužití dat pro elektronické využití občanského průkazu nebo obsahující neoprávněně provedené zápisy – 200,- Kč

 

Přijetí žádosti o vydání občanského průkazu z jiného osobního důvodu v době delší než půl roku před uplynutím platnosti dosavadního občanského průkazu – 200,- Kč

 

Umožnění převzetí občanského průkazu u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který občan uvedl v žádosti - 100,- Kč

 

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Požádat lze u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností (v Praze u úřadů městských částí Praha 1 až 22) nebo u Ministerstva vnitra.

Vydání občanského průkazu v pracovních dnech do 24 hodin:
• převzít lze pouze na Ministerstvu vnitra https://www.mvcr.cz/clanek/osobni-doklady-642319.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d

Vydání občanského průkazu do 5 pracovních dnů:
• požádat lze u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností (v Praze u úřadů městských částí Praha 1 až 22) nebo u Ministerstva vnitra.
• převzít lze u obecního úřadu obce s rozšířenou působností v místě podání žádosti nebo u Ministerstva vnitra.
 

Vydání občanského průkazu do 30 dnů: (nelze žádat u Ministerstva vnitra)
• požádat lze u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností (v Praze u úřadů městských částí Praha 1 až 22).
• převzít lze - u obecního úřadu obce s rozšířenou působností v místě podání žádosti nebo u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který si občan uvede do žádosti za správní poplatek 100 Kč

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

  • Žadatel o vydání občanského průkazu je povinen osobně se podepsat na žádost o vydání občanského průkazu před úřední osobou podacího místa digitalizovaným podpisem pro účely uvedení jeho podpisu v občanském průkazu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

  • Při podání žádosti o občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem může občan uvést telefonní číslo, nebo e-mailovou adresu, kam mu přijde zpráva o možnosti převzetí občanského průkazu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

269/2021 Sb. Zákon o občanských průkazech

Vyhláška č. 281/2021 Sb., k provedení zákona o občanských průkazech a některých ustanovení zákona o cestovních dokladech a zákona o základních registrech

18. Jaké jsou související předpisy

634/2004 Sb. Zákon o správních poplatcích

200/1990 Sb. Zákon o přestupcích

500/2004 Sb. Správní řád

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutím ve věcech občanských průkazů lze podat odvolání, pokud to zákon o občanských průkazech a správní řád umožňují a to proti rozhodnutí o skončení platnosti občanského průkazu nebo proti rozhodnutí o přestupku na úseku občanských průkazů.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Občan, který nesplnil povinnost stanovenou zákonem o občanských průkazech, se dopouští přestupku podle § 65 zákona Č. 269/2021 o občanských průkazech.

21. Nejčastější dotazy

Jaké údaje se do občanského průkazu zapisují na žádost občana?
Na žádost občana lze do občanského průkazu uvést rodinný stav nebo údaj o registrovaném partnerství.

Lze do občanského průkazu zapsat akademický titul?
Od 2. srpna 2021 se do občanských průkazů žádné tituly nezapisují.

22. Další informace

Dosavadní občanské průkazy zůstávají v platnosti po dobu v nich uvedenou, s výjimkou občanských průkazů vydaných do 30. června 2000, které pozbývají platnosti 2. srpna 2026. Tyto občanské průkazy, které pozbydou platnosti, mohou mít ještě občané narození před 1. lednem 1936; zpravidla se jedná o občanské průkazy typu „knížka“.
 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Informace lze získat na stránkách Ministerstva vnitra

https://www.mvcr.cz/clanek/osobni-doklady-642319.aspx

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Magistrát města Kladna, Odbor správní, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů.

26. Kontaktní osoba

Bc. Alena Kohoutová

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.8.2021

28. Popis byl naposledy aktualizován

1.8.2021

29. Datum konce platnosti popisu

--- Neuvedeno ---

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...