Přerušení nebo pokračování v provozování živnosti

Formuláře:

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Přerušení nebo pokračování v provozování živnosti

4. Základní informace k životní situaci

Přerušení nebo pokračování v provozování živnost je upraveno v § 31 odst. 11 a 12 živnostenského zákona.

Pokud se podnikatel rozhodne přerušit své podnikání, není povinen tuto skutečnost oznamovat živnostenského úřadu. Pokud však některé okolnosti vedou podnikatele k tomu, aby měl údaj o přerušení provozování živnosti zapsaný v živnostenském rejstříku, popřípadě si to sám přeje, může živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti oznámit.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Podnikatel, případně osoba oprávněná ho zastupovat např. na základě plné moci.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Jestliže podnikatel oznámí živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, je provozování živnosti přerušeno dnem doručení oznámení o přerušení provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení a končí dnem uvedeným v oznámení; je-li živnostenské oprávnění omezeno na dobu určitou, lze provozování živnosti přerušit nejdéle na dobu trvání tohoto oprávnění.

Po dobu přerušení provozování živnosti se na podnikatele vztahují povinnosti uložené živnostenským zákonem, kromě povinností stanovených v § 31 odstavci 2, které se týkají označení objektu, v němž má sídlo nebo odštěpný závod, povinností stanovených v odstavcích 9 a 17, v § 17 odst. 4 a 8 a povinnosti splňovat podmínky odborné nebo jiné způsobilosti, pokud je živnostenský zákon nebo zvláštní předpisy pro provozování živnosti vyžadují.

Pokračování v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou bylo provozování živnosti přerušeno, je podnikatel povinen předem písemně oznámit živnostenskému úřadu. V provozování živnosti je možno pokračovat nejdříve dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení.

 

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podnikatel oznámí přerušení (případně pokračování v provozování živnosti) živnostenskému úřadu. Podání lze učinit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). 

8. Na které instituci životní situace řešit

Oznámení lze podat u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu na území ČR, a to osobně, elektronicky (s uznávaným elektronickým podpisem nebo do datové schránky úřadu), případně poštou.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Pracoviště Obecního živnostenského úřadu v Kladně se nachází na nám. 17. listopadu 2840, v budově „B“, oznámení lze učinit na oddělení  registrace.

Úřední hodiny Magistrátu města Kladna.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Není třeba dokládat žádné doklady.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Podání vůči živnostenským úřadům se předkládají na tiskopisech vydaných Ministerstvem průmyslu a obchodu pod názvem Jednotný registrační formulář (JRF). Podnikatel si zvolí formuláře dle okolností konkrétního případu a rozsahu podání. Formuláře JRF  jsou volně dostupné na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz.

Pro oznámení přerušení, případně pokračování v provozování živnosti, se zvolí Změnový list.

Pokud podnikatel vyřizuje svou záležitost u živnostenského úřadu osobně, není třeba JRF vyplňovat předem. Formulář elektronicky zpracuje pracovník živnostenského úřadu a podnikatel ho následně pouze podepíše.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Úkon není zpoplatněn.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Za předpokladu splnění zákonem stanovených podmínek živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku bez zbytečných odkladů a podnikatele o této skutečnosti vyrozumí.

 

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

Nejsou.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou požadovány.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Elektronické podání lze vytvořit pomocí 2 verzí aplikace JRF, které jsou podnikatelské veřejnosti k dispozici zdarma ke stažení na internetové stránce www.rzp.cz – sloupec „Elektronické podání“. Po stažení a úspěšném nainstalování aplikace JRF na svém počítači může podávající vytvořit EPO a odeslat podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu Živnostenského rejstříku nebo do datové schránky úřadu. Podávající má také možnost si z aplikace vyplněný formulář vytisknout.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 

18. Jaké jsou související předpisy

  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Zjistí-li živnostenský úřad, že zápis do živnostenského rejstříku byl proveden chybně, chybu neprodleně opraví z vlastního či jiného podnětu.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Porušení povinností stanovených živnostenským zákonem podléhá sankci ve formě pokuty uvedené v § 61 až 63 živnostenského zákona. V případech stanovených § 58 živnostenského zákona může být živnostenské oprávnění pozastaveno nebo zrušeno, příp. může být rozhodnuto o pozastavení provozování živnosti v provozovně. 

21. Nejčastější dotazy

--- Neuvedeno ---

22. Další informace

Živnostenské úřady mají také funkci Centrálního registračního místa (CRM), u kterého je možné učinit vybraná podání vůči orgánu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně, správci daně a Úřadu práce ČR. K tomu více viz § 45a a 45b živnostenského zákona.

 

Platné znění živnostenského zákona (č. 455/1991 Sb.) a nařízení vlády o obsahových náplních jednotlivých živností (č. 278/2008) jsou k dispozici na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu http://www.mpo.cz .

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Podrobné informace včetně popisu životních situací, které se týkají (nejen) vstupu do podnikání, jsou zveřejněné na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu http://www.mpo.cz . 

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Magistrát města Kladna, odbor živnostenský

26. Kontaktní osoba

Ing. Iveta Herinková

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

31. 7. 2019

28. Popis byl naposledy aktualizován

5. 8. 2020

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...