Oznámení změn podle živnostenského zákona

Formuláře:

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Oznámení změn podle živnostenského zákona

4. Základní informace k životní situaci

Oznamovací povinnost týkající se změn u podnikatelů podle živnostenského zákona je upravena v § 49 a § 56 živnostenského zákona, pokud se změna týká odpovědného zástupce v § 11 živnostenského zákona. Oznámení pokračování v provozování živnosti, pokud bylo živnostenské oprávnění vydané na dobu určitou, je upraveno v § 57 odst. 2 živnostenského zákona.

Pokud stávající podnikatel hodlá rozšířit své podnikání o další živnost, nejedná se o oznámení změny, ale o nové ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi.

 

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Podnikatel, případně osoba oprávněná ho zastupovat např. na základě plné moci.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podnikatel je povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku; to neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním nebo jiném veřejném rejstříku nebo v informačním systému evidence obyvatel, anebo v informačním systému cizinců. Změny a doplnění údajů získané z těchto registrů, systémů nebo z veřejných rejstříků zapíše živnostenský úřad bez zbytečného odkladu do živnostenského rejstříku.

Jedná-li se o změnu odpovědného zástupce, podnikatel je povinen doložit k oznámení doklady podle § 46 živnostenského zákona. Ustanovení odpovědného zástupce pro živnost ohlašovací i ukončení výkonu jeho funkce je podnikatel povinen oznámit živnostenskému úřadu do 15 dnů ode dne, kdy uvedená skutečnost nastala. Ustanovení odpovědného zástupce pro živnost koncesovanou předloží podnikatel ke schválení živnostenskému úřadu. Ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce u živnosti koncesované podnikatel oznámí živnostenskému úřadu do 15 dnů od ukončení výkonu funkce.

Změní-li se bydliště podnikatele a podnikatel již dříve oznámil živnostenskému úřadu, že jeho adresa sídla bude trvale shodná s adresou bydliště, není povinen změnu adresy sídla živnostenskému úřadu oznamovat.

 

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podnikatel, u kterého nastala změna týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi, je povinen to oznámit živnostenskému úřadu. Podání lze učinit i prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

 

8. Na které instituci životní situace řešit

Oznámení lze podat u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu na území ČR, a to osobně, elektronicky (s uznávaným elektronickým podpisem nebo do datové schránky úřadu), případně poštou.

 

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Pracoviště Obecního živnostenského úřadu v Kladně se nachází na nám. 17. listopadu 2840, v budově „B“, oznámit změny lze na oddělení  registrace.

Úřední hodiny Magistrátu města Kladna.

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Předkládají se doklady dle charakteru oznamované změny. V zásadě se jedná o obdobné doklady jako při ohlášení živnosti či žádosti o koncesi. Předloží se jen ty doklady, které se týkají oznamované změny.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Podání vůči živnostenským úřadům se předkládají na tiskopisech vydaných Ministerstvem průmyslu a obchodu pod názvem Jednotný registrační formulář (JRF). Podnikatel si zvolí formuláře dle okolností konkrétního případu a rozsahu podání. Formuláře JRF  jsou volně dostupné na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz.

Pro oznámení změny se primárně zvolí Změnový list.

Pokud podnikatel vyřizuje svou záležitost u živnostenského úřadu osobně, není třeba JRF vyplňovat předem. Formulář elektronicky zpracuje pracovník živnostenského úřadu a podnikatel ho následně pouze podepíše.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny se vybere správní poplatek 100,- Kč.

Vydání výpisu při změně oborů činností u živnosti volné nepodléhá správnímu poplatku.
Za změnu rozhodnutí o udělení koncese a za vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce pro živnost koncesovanou se vybere správní poplatek 500,- Kč.

Je-li současně učiněno více úkonů podléhajících poplatku, vybere se jen jeden poplatek ve výši odpovídající nejvyšší sazbě.

U Obecního živnostenského úřadu Kladno lze správní poplatek uhradit osobně v hotovosti nebo platební kartou, případně poštovní poukázkou nebo bankovním převodem. Pro úhradu správního poplatku nelze využít kolkovou známku.

 

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Za předpokladu splnění zákonem stanovených podmínek se zápis změny do živnostenského rejstříku provede bez zbytečných odkladů a podnikateli se vydá výpis, případně informace o provedené změně.

O změně koncese, případně o schválení odpovědného zástupce, se rozhoduje ve správním řízení. Pokud je podání bez závad, rozhodnutí se vydá bezodkladně, nejpozději do 30 dnů.

 

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

V některých případech odpovědný zástupce, je-li ustanoven.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou požadovány.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podnikatelská veřejnost má k dispozici nástroj pro vytváření elektronických podání (EPO) ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Elektronické podání lze vytvořit pomocí 2 verzí aplikace JRF, které jsou podnikatelské veřejnosti k dispozici zdarma ke stažení na internetové stránce www.rzp.cz – sloupec „Elektronické podání“. Po stažení a úspěšném nainstalování aplikace JRF na svém počítači může podávající vytvořit EPO a odeslat podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu Živnostenského rejstříku nebo do datové schránky úřadu. Podávající má také možnost si z aplikace vyplněný formulář vytisknout.

 

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 

18. Jaké jsou související předpisy

  • Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, v platném znění
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  • Zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
  • Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
  • Četné právní předpisy technického charakteru podle druhu provozované živnosti

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Zjistí-li živnostenský úřad, že zápis změny nebo doplnění do živnostenského rejstříku byl proveden v rozporu se zákonem, zahájí řízení o zrušení živnostenského oprávnění. Řízení ukončí provedením nového zápisu a vydá nový výpis nebo vydá rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění.

Pokud se o změně rozhoduje ve správním řízení, tak proti rozhodnutí lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne jeho oznámení. Odvolání se podává u obecního živnostenského úřadu, který napadené rozhodnutí vydal.

 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Porušení povinností stanovených živnostenským zákonem podléhá sankci ve formě pokuty uvedené v § 61 až 63 živnostenského zákona. V případech stanovených § 58 živnostenského zákona může být živnostenské oprávnění pozastaveno nebo zrušeno, příp. může být rozhodnuto o pozastavení provozování živnosti v provozovně. 

21. Nejčastější dotazy

--- Neuvedeno ---

22. Další informace

Živnostenské úřady mají také funkci Centrálního registračního místa (CRM), u kterého je možné učinit vybraná podání vůči orgánu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně, správci daně a Úřadu práce ČR. K tomu více viz § 45a a 45b živnostenského zákona.

Platné znění živnostenského zákona (č. 455/1991 Sb.) a nařízení vlády o obsahových náplních jednotlivých živností (č. 278/2008) jsou k dispozici na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz/Podnikání/Živnostenské podnikání/Právní předpisy.

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Podrobné informace včetně popisu životních situací, které se týkají (nejen) vstupu do podnikání, jsou zveřejněné na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu http://www.mpo.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Magistrát města Kladna, odbor živnostenský

26. Kontaktní osoba

Ing. Iveta Herinková

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

31. 7. 2020

28. Popis byl naposledy aktualizován

5. 8. 2020

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...